چگونه از ابتلا به آرتروز زانو جلوگیری کنیم؟

از رایج ترین دلایل ابتلا به آرتروز زانو افزایش سن و وارد شدن فشار زیاد به زانو است.

معمولا آرتروز زانو بر اثر بالا رفتن سن به وجود می‌آید و گاهی فشار بیش از حد بر روی زانوها و تصادفات رانندگی سبب به وجود آمدن ضایعاتی در زانو می‌شود.

با در نظر گرفتن اینکه پوشیدن کفش پاشنه بلند بالای ۳ تا ۴ سانت سبب زانو درد و کمردرد می‌شود، استفاده اشتباه از زانو مثل طولانی نشستن، ۲ زانو و ۴ زانو نشستن نیز سبب آرتروز مفاصل زانو می‌شود.

درست است، آرتروز یک بیماری مفصلی است که درمان کامل و قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال، برخی روش‌ها و درمان‌ها می‌توانند در کنترل علائم و کاهش عوارض آرتروز مفید باشند.

از رایج ترین دلایل ابتلا به آرتروز

افراد باید از خم و راست کردن بیش از حد زانوها خودداری کنند. تنها یک تا ۲ بار روزانه ۲ زانو نشستن به مدت کوتاه کافی است تا محدودیت دانه‌های حرکتی مفصل زانو از بین نرود.

معمولا استفاده از دوچرخه ثابت برای پیشگیری از آرتروز زانو توصیه نمی‌شود و بهتر است افراد به ورزش‌های دیگری که حرکت کمتر است و عضلات را قوی می‌کند بپردازند البته با توجه به اینکه افراد با یکدیگر متفاوت هستند بهتر است افراد به پزشک و فیزیوتراپ در این زمینه مراجعه کنند.

ورزش‌های مخصوص تقویت زانو همچون گرفتن ۴ سر زانو و منقبض کردن جلو و پشت زانوها است و همزمان سبب تقویت عضلات مچ پاها می‌شود همچنین بهتر است افراد آسیب پذیر از ورزش‌هایی که در زمین‌های آسفالت و سفت انجام می‌شود پرهیز کنند و پرش آنها حساب شده باشد و از چرخش نا‌بهنگام روی زانوها خودداری کنند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آرتروز زانو چیست؟ علائم و علت به وجود آمدن آتروز زانو

قبل از شروع کردن ورزش افراد باید حتما بدن خود را گرم کنند. پس از ورزش کردن نیز سرد کردن بدن بسیار حائز اهمیت است چراکه متاسفانه در برخی از سالن‌های ورزشی افراد از تردمیل و دوچرخه ثابت استفاده می‌کنند در صورتی که بیش از آن بدن خود را گرم نکرده و حتی اطلاع ندارند سرعت و زمان صرف شده برای انجام چنین ورزش‌های چقدر است که این مسئله سبب آسیب‌های جبران ناپذیری به این افراد می‌شود.